Fotografie

We willen onze visuele identiteit versterken met krachtige beelden die de verhalen van de Universiteit Leiden zichtbaar maken en onze kernboodschap ondersteunen. Een consistente en herkenbare beeldtaal helpt ons duidelijk uit te dragen wat we als universiteit willen zijn: een bolwerk van vrijheid. 

Typen fotografie met tips

Voor elke vorm van fotografie gelden andere aandachtspunten. Hieronder vind je een overzicht van de meest gebruikte typen fotografie binnen de Universiteit Leiden. Ook staan er handige tips om goede foto’s te maken. 

  • Portretfotografie
  • Evenementfotografie
  • Gebouw- en landschapsfotografie

Fotografie tips

Fotografie tips

Fotografie uitbesteden

Als je fotografie liever wil uitbesteden kan de universitaire beeldredactie je aan de hand van het type opdracht koppelen aan een fotograaf. Het is belangrijk om tijdens het briefen van de fotograaf aan een aantal dingen te denken. 

Contact: beeldredactie@leidenuniv.nl

Het briefen van fotografen

Het briefen van fotografen

Stockbeeld

Het is altijd het beste om beeld te gebruiken dat voor en door Universiteit Leiden gemaakt is. Deze beelden zijn te vinden in de beeldbank. Soms is het toch nodig om beeld te gebruiken van stocksites.  

Websites met stockbeelden

  • iStock: relatief goedkoop en veel opties (pas op dat het niet te ‘stockerig’ over komt)
  • Shutterstock: vergelijkbaar met iStock.
  • ANP Foto: duurder, maar accuraat en goede bron voor Nederlands beeld uit het nieuws. Let op: je mag een aangekochte foto slechts één keer gebruiken!
  • Gratis materiaal zonder naamsvermelding: Pexels en Unsplash

AI-beelden

We willen benadrukken om voorzichtig te zijn met het creëren van AI-beelden. De beelden zijn nog niet altijd kloppend en er is veel grijs gebied rondom de rechten van het materiaal. Daarom raden we aan om eigen fotomateriaal te blijven maken.  

Rechten op foto’s

Foto’s zijn auteursrechtelijk beschermd zodra ze zijn gemaakt. Dit betekent dat de maker (fotograaf) automatisch het exclusieve recht heeft om de foto te publiceren, kopiëren of bewerken. Anderen mogen een foto alleen gebruiken met toestemming van de rechthebbende, tenzij een uitzondering geldt. 

  • Auteursrecht: Meestal worden de rechten van de foto’s van fotografen afgekocht. Let hier wel op als je afspraken maakt met de fotograaf. Het delen van foto’s met derden valt hier niet automatisch onder.
  • Toestemming: Wil je een foto gebruiken (bijv. op een website, sociale media of flyer)? Vraag schriftelijk toestemming aan de maker. Vaak is ook een vergoeding verschuldigd.
  • Naamsvermelding: De naam van de fotograaf moet altijd duidelijk vermeld worden, tenzij anders overeengekomen.
  • Stockfoto’s: Controleer bij het gebruik van stockfoto’s (zoals van Unsplash of Shutterstock) goed de licentievoorwaarden. Niet alle foto’s zijn vrij voor commercieel gebruik en soms moet de maker alsnog vermeld worden.
  • Portretrecht: Staat er iemand herkenbaar op de foto? Dan kan portretrecht gelden. Bij publicatie heb je mogelijk ook toestemming van de geportretteerde nodig, zeker bij commercieel gebruik. 

Let op: Het kopiëren van foto’s van internet (bijv. via Google Afbeeldingen) zonder toestemming is in vrijwel alle gevallen inbreuk op het auteursrecht. Dit kan dus echt niet zomaar.