Een goede briefing is essentieel voor het maken van foto’s die passen bij de huisstijl en doelen van de Universiteit Leiden. Gebruik onderstaande punten als leidraad om de fotograaf helder en volledig te informeren.
Doel en gebruik
Geef aan waarvoor de foto’s worden gemaakt:
- Publicatie (bijv. website, sociale media, persbericht, brochure)
- Intern gebruik (bijv. verslaglegging, intranet)
- Leg uit welke sfeer of boodschap je wilt overbrengen (professioneel, informeel, inspirerend, enz.)
Doelgroep
Wie wil je met de foto’s bereiken? Denk aan toekomstige studenten, onderzoekers, collega’s of externe relaties. Dit beïnvloedt stijl en setting.
Gewenste stijl
Verwijs eventueel naar voorbeelden binnen de bestaande beeldtaal van de universiteit.
Denk aan:
- Natuurlijk licht
- Actieve situaties of juist geposeerd
- Diversiteit en inclusiviteit
- Ruimtelijkheid herkenbaarheid en context (denk aan herkenbare Leidse locaties)
Locatie en planning
Stem af:
- Waar en wanneer wordt er gefotografeerd?
- Zijn er afspraken of moet de eigenaar van de locatie toestemming geven?
- Hoeveel tijd is er beschikbaar?
Aanlevering en deadline
Spreek af:
- Deadline voor oplevering
- Formaat en resolutie (minimaal 300 dpi voor drukwerk)
Contactpersoon
Wijs één aanspreekpunt aan voor praktische en inhoudelijke afstemming.
Vragen? Neem contact op met de Beeldredactie.
Log in om een reactie achter te laten of registeer je.