Het verschil tussen de huisstijl en campagne uitingen

Misschien heb je de campagne uitingen al gezien. Met de felgekleurde achtergronden en een object in het midden van de zegelringen vallen ze goed op. Wanneer gebruik je zulke uitingen nou en wanneer moet je daar juist vandaan blijven? We leggen het in dit artikel uit.

Het verschil tussen de huisstijl en campagne uitingen

Huisstijlelementen in de campagne

Het meest belangrijke om te onthouden is dat de campagne uitingen, net als alle andere uitingen van de universiteit, aan de basisregels van de huisstijl moeten voldoen. Daarom zie je bijvoorbeeld het logo terug in de witte druppel, wordt het lettertype Merriweather gebruikt en moeten de zegelringen ook aan bepaalde voorwaarden voldoen als ze in de campagnes ingezet worden. 

Maar er zijn ook een aantal elementen die specifiek bij de campagne horen en dus niet buiten de campagne gebruikt worden. Dit zijn daarom ook geen huisstijlelementen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de slogan 'Nieuwsgierig van nature'/'Curious by nature', of de witte ellips/zegelsticker waarin hieronder bijvoorbeeld de tekst 'Bezoek de Bachelor Open Dag op 1 november' staat. 

Het verschil tussen de huisstijl en campagne uitingen

Campagne vs. huisstijl

Een campagne loopt gemiddeld een aantal jaar en wordt daarna vervangen voor een totaal andere campagne. Het kan dus goed zijn dat er over een paar jaar weer andere slogans en ander beeldmateriaal gebruikt wordt, terwijl een huisstijl veel langer mee moet gaan. Daarnaast heeft de campagne ook een specifieke doelgroep en een specifiek doel. In dit geval is de campagnestijl gericht op aanstaande studenten (studiekiezers) en is studentenwerving het uiteindelijke doel. 

Even kort samenvatten

De volgende elementen horen bij de huisstijl, een campagne uiting moet deze dus volgens de regels gebruiken: 

Elementen die écht alleen bij deze campagne horen en niet breder ingezet moeten worden omdat het géén huisstijlelementen zijn: 

Ik wil meer weten over de campagne en waar ik dit kan inzetten

Heb je vragen over het inzetten van een campagne uiting dan kun je contact opnemen met Puck Doderer van SCM Marketing. Wil je meer weten over de huisstijl, lees dan nog even verder op onze brandportal of stel je vragen aan de huisstijlcommissie van SCM