Zoekmachine­optimalisatie

Je steekt veel tijd en zorg in het maken van goede content voor de website. Maar wordt die content ook gevonden?

Met zoekmachineoptimalisatie (SEO) zorg je ervoor dat jouw pagina's hoger scoren in de resultaten van zoekmachines als Google. Zo bereik je de doelgroep die op zoek is naar jouw informatie. 

Hoewel technische aspecten zoals laadsnelheid en mobiele toegankelijkheid belangrijk zijn, ligt de grootste invloed van een redacteur bij de content zelf. Deze gids geeft je praktische handvatten om je webteksten zoekmachinevriendelijk te maken.

Stap 1: De basis – Bepaal je zoekwoorden

Voordat je begint met schrijven, is het cruciaal om te weten welke woorden je doelgroep gebruikt.

Stap 2: Pas je zoekwoorden strategisch toe

Zodra je de belangrijkste zoekwoorden hebt bepaald, verwerk je ze op de volgende strategische plekken in je webpagina.

Paginatitel en (tussen)koppen

Koppen zijn essentieel voor zowel lezers als zoekmachines. Ze structureren je tekst en geven aan waar de pagina over gaat.

Lopende tekst

Natuurlijk moeten je zoekwoorden terugkomen in de hoofdtekst.

Links

Links geven context aan een pagina. Maak ze daarom betekenisvol.

Afbeeldingen (alt-tekst)

Zoekmachines kunnen niet ‘zien’ wat er op een afbeelding staat. Daarom gebruik je een alt-tekst (alternatieve tekst).

Opsommingen (bullet points)

Lijstjes met opsommingen vallen op. Zowel voor lezers als voor zoekmachines signaleren ze belangrijke informatie.

URL (webadres)

Een ‘sprekende’ URL is makkelijker te lezen voor mens en machine. Veel CMS-systemen genereren automatisch een URL op basis van je paginatitel.

Door deze principes consequent toe te passen, help je zoekmachines om de waarde van jouw content te herkennen en vergroot je de kans dat je publiek je weet te vinden.